سوالی دارید ? مطرح بفرمایید
02188740860 الی 2 و 02188740973 الی 5
تلفن های تماس
عسلویه - شیرینو
محل برگزاری دوره

آغاز غوطه‌وری ؛ پاسخ شوک سرد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

آغاز غوطه‌وری ؛ پاسخ شوک سرد

پاسخ شوک سرد در 1 تا 4 دقیقه اول غوطه ور شدن در آب سرد رخ مي‌دهد و در نهایت به میزان سرد شدن پوست ارتباط دارد. پاسخ ها عموماً سیستم تنفسی، قلب و متابولیسم بدن را تحت تأثیر قرار مي‌دهد. سرد شدن سریع پوست، بندآمدن نفس، عدم توانایی در حفظ تنفس و هیپرونتیلاسیون را به وجود مي‌آورد. پاسخ بند آمدن تنفس در صورتی که سر در خلال ورود به داخل آب سرد به زیر آب برود منجر به خفگی مي‌شود.

افزايش مدت زمان حضور در زیر آب با استفاده از حبس تنفس فرد را برای دسترسی به قایق با مشکل مواجهه مي‌کند و در نتیجه به افزایش خطر غرق‌شدگي در اعماق پائینتر مي‌انجامد. در نهایت هیپرونتیلاسیون باعث کاهش سطح دی اکسید کربن خون شده که منجر به کاهش جریان خون مغزي و منجر به كاهش اکسیژن رساني مي‌شود. در این شرایط گیجی، کاهش هوشیاری و غرق‌شدگي رخ مي‌دهد.

سرد شدن پوست همچنین باعث انقباض عروق محیطی ( انقباض عروق کوچک خونی پوست و بافت های سطحی ) بعلاوه افزایش برون ده قلبی، ضربان قلب و فشار خون مي‌شود.

افزایش کار قلب به علت سطوح پائین اکسیژن خون در ماهیچه قلب منجر به ايسکمی قلبی و آریتمی ها از جمله فیبریلاسیون بطنی مي‌شود.

بنابراین مرگ ناگهانی مي‌تواند به سرعت اتفاق بیافتد یا ظرف چند دقیقه بعد از غوطه ور شدن در آب در افراد حساس یعنی قربانی با ناراحتی قلبی یا فشار خون بالا رخ دهد. 

غوطه ور شدن کوتاه مدت ؛ کاهش ثبات و تعادل

اختلال ثبات و تعادل (peformance ) برای افرادی که با پاسخ شوک سرد زنده ماندند سرد شدن قابل توجه ماهیچه‌ها و سایر بافت های نرم علی‌الخصوص در اندامها با حداکثر اثر در 30 دقیقه اول غوطه‌وری ادامه مي‌یابد. این سرد شدن مستقیماً اثر منفی بر روی فعالیت ماهیچه‌ای ـ عصبی ( کنترل عصب و ماهیچه ) بر جای مي‌گذارد. علی‌الخصوص این اثر در دست ها قابل توجه است. جایی که گردش خون از بین رفته منجر به سفتی انگشت، عدم هماهنگی فعالیت و کاهش قدرت مي‌شود. نشان داده شده که این وضعیت به دلیل سرد شدن محیطی ( نه مرکزی ) رخ مي‌دهد.

کاهش کنترل حرکتي  وضع را بدتر مي‌کند و فرد در گرفتن طناب نجات، استفاده از راديو، استفاده از فشفشه‌هاي نجات و ... واقعاً دچار مشكل مي‌شود. با اين همه علت اصلی مرگ خفگی است. یا از طریق نا رسایی و خستگي شديد در شنا کردن ، رفتن به داخل قایق نجات و... یا در اثر استنشاق زیاد آب در شرایط وضیتهای گردابی دریا بوجود مي‌آید .

توصیه مي‌شود که کاملاً از تماس با آب سرد اجتناب شود. اگر غوطه‌وری در آب سرد رخ دهد بهترین کار این است که به سرعت تصمیم عملی گرفته شود :

 1ـ تلاش کنیم که در هنگام ورود به آب سرمان به زیر آب نرود .

 2ـ خروج ( یعنی شخص خودش را از آب بیرون بکشد و با بادکردن قایق نجات بر روی آن مستقر شود )

 3ـ تماس با آب به حداقل برسد ( یعنی تا حد ممکن شخص از آب خارج شود و خود را روي هر وسيله شناور برساند )

 4ـ اگر وسيله‌اي براي بيرون آمدن از آب نيست، از وسيله‌اي مطمئن براي شناور ماندن استفاده كند ( یعنی وسیله شناوری مانند حلقه يا جليقه نجات)

 5ـ کمک خواهی ( استفاده از سوت دريايي يا فرسنده سیگنال كمك )

اگر شوک سرد فعال شود ممکن است انجام این فعالیتها به سختی صورت گیرد . در هر حال وقتی که فعالیتهای تنفسی متوقف شود امداد فوری لازم است انجام گیرد . اگر خود امدادی امکان پذیر نباشد . لازم است فعالیتها به حداقل برسد و شخص در وضعیت جنینی قرار بگیرد تا از تلف شدن گرما جلوگیری شود . این وضعیت اغلب بنام وضعیت کاهش فرار گرما (HELP) نامیده مي‌شود

اما برای این وضعیت لازم است از وسیله شناورساز شخصي (PFD) همانند شکل(1) استفاده شود. روشي ساده براي حفظ دماي بدن بستن لباسها با طناب به بدن است. اين عمل از جریان آب سرد در داخل لایه‌های لباس کاسته ، دما را نگه ‌ميدارد.

غوطه‌وری طولانی مدت ؛ هیپوترمی

بسياری از مرگهای ناشی از آب سرد احتمالاً به دنبال خفگی در خلال مراحل اول ودوم غوطه‌وری در آب سرد رخ مي ‌دهد . به طور کلی هیپوترمي ‌واقعی صرفاً یک عامل مستعد در مرگ و مير مي‌باشد در صورتی که غوطه‌وری بیش از 30 دقیقه طول بکشد . فردی که به دنبال غوطه‌وری در آب سرد از مراحل فوری و کوتاه مدت جان سالم بدر ببرد با شروع هیپوترمی روبرو مي‌شود که باعث تلف شدن شديد و پیوسته گرماي بدن و در نهایت کاهش دمای مرکزی بدن مي‌گردد. میزان سرد شدن مرکزی بدن در حین غوطه‌وری در آب سرد به متغیر هايي نظير دمای آب و وضعیت دریايي (طوفاني تا آرام) ، شکل بدن (مور فولوژی بدن ) ، حجم غوطه‌وري در آب ، رفتار (حرکت شدید و از روي ترس) و وضعیت قرار گرفتن بدن در آب (وضعیت جنینی، به هم وصل شدن چند نفر و ...) و سایر فاکتورهای غیر حرارتی ، وابسته است

bottom-logo.png
تخصص ما آموزش است
عسلویه_شیرینو
تلفن های تماس
تلفن
02188740860_2
02188740973_5
فکس 02188733641

نماد اعتمادالکترونیکی سایت

Search